Currículum d’educació física a l’etapa primària 2015
Currículum d’educació física a l’etapa primària 2015
El dia 23 de juny es va publicar el Decret 119/2015 d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària, que regula el nou currículum.
El currículum s’organitza en àmbits que agrupen, segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari, les àrees de coneixement.
En aquest decret s’estableix que els alumnes han de cursar un total de nou àrees que estan englobades en sis àmbits.
L’àrea d’educació física es troba inclosa dins l’àmbit d’educació física.
Formen part de cada àmbit, i en el cas de l’àmbit d’educació física coincideixen amb l’àrea d’educació física, els elements següents:
- Les competències bàsiques pròpies de cada àmbit agrupades en dimensions: competències vinculades directament a un àmbit, que l’alumne ha d’assolir en acabar l’etapa i que contribueixen a l’assoliment de les competències bàsiques. S’entén per competència bàsica la capacitat d’una persona de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant coneixements, habilitats pràctiques, actituds i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i satisfactòria.
- Els continguts clau de cada dimensió: continguts que contribueixen en major mesura al desenvolupament de les competències de cada una de les dimensions.
- Els continguts de cada àrea establerts per cicles: objectes d’aprenentatge i sabers, coneixements, conceptes, procediments i actituds que degudament combinats i contextualitzats permeten assolir les competències bàsiques. Es presenten agrupats per blocs de continguts.
- Els criteris d’avaluació de cada àrea establerts per cicles: enunciats que expressen el tipus i grau d’aprenentatge que s’espera que hagin obtingut els alumnes en un moment determinat i que han de ser el referent per les diferents avaluacions.
- Les orientacions metodològiques de cada àmbit: criteris per dissenyar activitats d’aprenentatge de caràcter competencial. Fan referència a la tipologia d’activitats, a la temporització, als materials o recursos a utilitzar, a l’organització social de l’aula i a les mesures personalitzades per atendre la diversitat.
- Les orientacions per a l’avaluació de cada àmbit: indicacions per a l’avaluació del procés d’ensenyament i aprenentatge que inclouen criteris i instruments que permeten valorar l’assoliment de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit per part de l’alumne i contribuir a l’autoregulació del seu aprenentatge. Fan referència al caràcter formatiu de l’avaluació.
A l’annex 1 es descriuen les competències bàsiques que cal assolir al final de l’educació obligatòria.
L’annex 2 identifica i desenvolupa les competències bàsiques pròpies dels diferents àmbits de l’educació primària. És en aquest annex on es desenvolupa detalladament el currículum de l’àmbit i l’àrea d’educació física.
L’annex 3 identifica i desenvolupa les competències de l’àmbit digital que requereixen, per a la seva adquisició, la participació i confluència de diferents àrees degut al seu caràcter transversal.
En l’annex 4 s’estableixen els horaris lectius mínims i globals de l’etapa per a cadascuna de les àrees del currículum, computant 35 setmanes lectives per curs a raó de 25 hores setmanals.
L’àrea d’educació física ha de comptar amb un mínim de 385 hores lectives al llarg de l’etapa primària, el que es tradueix en un mínim de 128 hores per cicle i 64 per curs. Això és pràcticament 2 hores setmanals.
Pel que fa a l’àrea d’educació física, s’ha dividit en quatre dimensions. Cada dimensió està integrada per dues competències.
A cada dimensió se li han associat uns continguts clau.
En el document Competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física. Identificació i desplegament a l’educació primària publicat amb posterioritat a l’elaboració del currículum hi ha alguns canvis en relació als continguts clau.
Més informació sobre aquest document de lectura molt recomanada per als mestres d’educació física en aquest enllaç:
https://www.mouelcos.cat/?p=7513
Aquests són els continguts de l’àrea d’educació física agrupats per cicles. He intentat establir una seqüenciació al llarg de l’etapa dels continguts dels diferents blocs, agrupats per cicles, i els he vinculat amb les competències pròpies de l’àrea i amb els criteris d’avaluació.
Descàrrega dels documents
Currículum d’educació primària
DECRET 119/2015, de 23 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària.
Molt bon article! Moltes gràcies per compartir de manera tan clara i senzilla el que ens trastoquen els polítics quan volen.
Salutacions
De res, espero que et sigui d’utilitat.
Bon recull de la informació!
Moltes gràcies per compartir-ho, Enric.
Salutacions
De res Yolanda. I espero que et sigui útil!
gràcies per la feina feta. Ens serà de molta utilitat!
De res, d’això es tracta.
Moltes Gràcies!!!!
De res!
Moltes gràcies per compartir de manera tan clara i senzilla la informació, m’has obert molts camins i m’has respost molts dubtes. Trobo tota la pàgina genial i pràctica pels mestres d’EF en particular i oberta a tots els altres companys. Moltes gràcies per la feina feta.
Gràcies Joan Sangrà Estany pels teus comentaris tan amables.
Molt bona feina Enric!
Em podries orientar en psicomotricitat a educació infantil?
Principalment 3-6 anys.
Gràcies!!
Hola Cristina,
En relació al que em demanes et recomano aquest llibre de José Luis Muniain Ezcurra. Són tres llibres en realitat que inclouen una fonamentació teòrica i el desenvolupament de les sessions. És una edició pròpia de l’autor. Si vols més informació hauries de contactar amb ell a través de la seva adreça de correu electrònic.
MUNIÁIN, J.L. (2006). Manual de Educación Psicomotriz para educadores creativos. Psicomotricidad de Integración. Barcelona: edición propia.
E-mail: yacunapo@yahoo.es
En aquests enllaços pots trobar exemples de programacions més o menys elaborades:
Pàgina de Marga Mussons
http://www.xtec.cat/~mmusson3/psicomotricitat.htm
Pàgina de Jordi Tusset
http://www.xtec.cat/~mmusson3/psicomotricitat.htm
Trobo molt interessant aquesta pàgina.
Està molt ben especificada.
es de molta ajuda.
Gràcies!
Hola Enric
no sé si em podries ajudar, el meu dubte es si es pot convalidar la natació en una escola concertada que la tingui com a obligatoria (amb nota a part de la educació física), si el nen la fa com a extraescolar en un club de natació.
Moltes gràcies!
Ho sento, desconec la resposta a la teva pregunta. Ho podries preguntar a inspecció.
Moltes gràcies per aquest super resum! Facilites molt la feina! 🙂
De res!
Moltes gràcies per la teva feina, segur que ens ajudarà a molts a aclarir dubtes!
De res! Si és així, perfecte!
Hola Enric,
Primer de tot felicitats per la feina i sobretot compartir-la en els temps que corren. Et volia preguntar sobre les taules on es relacionen els continguts clau amb les dimensions i les competències. Si mires a la taula de les competències el contingut 1, no treballa la competència 3 i 4, en canvi si mires la taula de les dimensions si que està marcada. Això passa amb moltes de les que hi ha marcades a la taula de dimensions.
A veure si em poguéssis aclarir aquest tema.
Moltes gràcies!!! I de nou, felicitats!
Suposo que et refereixes a la relació entre els continguts clau i les diferents competències. I específicament al contingut clau 1 Consciència i control del cos i també als altres.
L’explicació és la següent.
En el decret de currículum publicat el 23 de juny de 2015 la relació entre continguts clau i competències és una. Per a cada dimensió s’hi associen els continguts clau. Pàgines 142 a 145.
En el document de desplegament de les competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física (que desenvolupa i concreta el currículum) publicat el desembre de 2016 es fa una interpretació més restrictiva de la relació entre continguts clau i competències.
És per això que les dues taules no són exactament iguals. Una està feta a partir del currículum i l’altra és del document de desplegament.
En la publicació del blog es fa referència al decret de currículum i també al document de desplegament i hi apareixen els dos quadres, que com has comprovat no són exactament iguals.
Personalment considero més encertada la proposta del document de desplegament.
Acabo d’agafar els dos documents i de veritat que no entenc res… Això és una bona errada que no està actualitzada…. No té sentit que el currículum faci referència a uns continguts claus per cada dimensió i que el desplegament no relacioni els mateixos continguts amb les seves competències….
O és que hi ha alguna explicació???
Sense voler entrar en judicis de valor a mi no em sembla tan greu. En qualsevol cas l’explicació és aquesta, en un document és d’una manera i en l’altre lleugerament diferent.Fixa’t també que cada contingut clau està desenvolupat en el document de desplegament, cosa que facilita la seva comprensió i en canvi en el decret de currículum no, només apareix el títol més genèric.
No crec que sigui una errada, sinó que en el document de desplegament es va considerar millor d’aquesta altra forma. Crec que en els documents d’altres àmbits també hi ha petits canvis en relació al currículum, no només a educació física. Per exemple, al document de desplegament de la competència digital.