
Nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària
Nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària
Amb data 27 de setembre s’ha aprovat el nou decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica (DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica) que substitueix al currículum aprovat l’any 2015. Aquest document incorpora a l’annex 2 (pàgines 151-172) el nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària.
Aquest nou currículum no representa un canvi profund en la manera d’abordar el treball de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària, sinó més aviat un aprofundiment en l’enfocament competencial ja introduït en el currículum de l’any 2015, a més d’altres canvis de tipus formal i organitzatiu.

https://app.box.com/s/q8ekwsyvk4rjj6d8uvigcm0gq5a0g2ts
L’estructura del nou document de currículum pel que fa a l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària consta de tres parts.
Una primera part introductòria on es fa la presentació de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària i es plantegen les bases per abordar-la de manera competencial:
- El cos i el moviment són considerats com a elements fonamentals per a la formació integral de l’alumnat.
- L’àrea d’educació física va més enllà del que és motriu i ha d’aprofitar tot el potencial educatiu del cos i el moviment per incorporar aprenentatges que han de perdurar al llarg de la vida (hàbits saludables, habilitats socials, etc.).
- Breu descripció de les competències específiques i com abordar-les.
- La funció de l’avaluació al servei de la millora de l’aprenentatge de l’alumnat.
- Orientacions sobre la manera d’enfocar l’àrea.
- Els lligams de l’àrea d’educació física amb altres àrees i la necessitat d’introduir enfocaments interdisciplinaris en la mesura que sigui possible.
- Presentació de diferents models pedagògics consolidats o emergents susceptibles de ser utilitzats.
- El paper de la tecnologia a l’àrea i de quina manera es pot aprofitar per part de l’alumnat i el professorat al servei de l’aprenentatge.
- L’origen de les competències específiques i el seu paper juntament amb els criteris d’avaluació i els sabers en el nou currículum.
- Presentació dels diferents blocs de sabers i necessitat d’integrar sabers procedents de diferents blocs en les unitats didàctiques o projectes que es programin.

https://app.box.com/s/skovrhtfpxkmva2hwaud48djwne1vvib
Una segona part on s’expliciten les competències específiques i els criteris d’avaluació de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària:
- Enumeració de les cinc competències específiques.
- Presentació dels criteris d’avaluació per cicles (primer cicle 1r i 2n, segon cicle 3r i 4t, tercer cicle 5è i 6è) vinculats a cadascuna de les competències específiques.
- Explicació del significat de cada competència, orientacions sobre la manera de dur-les a la pràctica i exemples d’activitats que poden contribuir al seu assoliment.





https://app.box.com/s/d31prhj3f8mnv93rtxjfzkidkwl4wasb
Una tercera part on es presenten els sabers que conformen el currículum de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària:
- Definició del que es consideren sabers i situacions d’aprenentatge basades en contextos reals.
- Enumeració dels sabers per cicles (1r i 2n cursos, 3r i 4t cursos, i 5è i 6è cursos), contextualitzats i organitzats en cinc blocs de sabers i en agrupacions de sabers.

https://app.box.com/s/ue8d5ekcnlu4c5ngwus78zm5dgsa3g07
Competències, criteris d’avaluació i sabers de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària
Els criteris d’avaluació i els sabers graduats a través dels cicles es vertebren al voltant de les competències específiques. Tot i que no hi ha una vinculació unívoca i directa entre criteris d’avaluació i sabers i les competències específiques s’han d’avaluar a través de la posada en acció de diferents sabers, aquesta graella pretén validar la coherència entre els elements que conformen el currículum de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària: criteris d’avaluació, sabers i competències.










https://app.box.com/s/cip9ien0p0rd4i9j3ej2w36e09i789hi
Núvol de paraules
Núvol de paraules amb les paraules més utilitzades en el nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària.
Elaborat amb l’eina en línia Wordart.

https://wordart.com/73y8hpzge4x2/primaria_def

Quina bona feina Enric, com sempre! Moltíssimes gràcies per compartir. M’has encès una llum.
Una abraçada.
Felisa
Moltes gràcies. Encantat que et sigui útil.
Súper bona feina! Molt clar i esquemàtic. Moltes, moltes gràcies per compartir-ho. Quina currada!
Gràcies pel teu comentari.
Moltes gràcies per compartir-lo, que gran feina i super entenedor! 🙂
De res.
MOLTES, MOLTES GRÀCIES PER COMPARTIR-HO!!!
De res!
Moltes gràcies per la feina. Té molt de mèrit i és de agrair. Feina impagable. A mi m´ha servit molt!
d’agrair!
Gràcies pel comentari.
Moltes gràcies, falta molta gent com tu. Els que estem en una situació d’angoixa per les opos això ens fa veure una mica la llum. Moltes gràcies de nou
En aquesta pàgina del Departament d’Educació tens molt material en relació al nou currículum.
https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica/
Una pregunta a veure si em podeu ajudar. A la programació on hem d’encaixar els blocs de sabers?
Moltes gràcies.
El Departament d’Educació ha elaborat un model de graella de programació de situacions d’aprenentatge i un document de suport.
https://docs.google.com/document/d/1VyAr_79BPOYBhlBJ3fMoW4sikL8_-2xnHd_s9Xax7I0/edit?usp=sharing
https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp-content/uploads/usu2072/2022/11/20221020_document_de_suport.pdf
Pel que fa als sabers el document de suport diu explícitament:
“Aquests sabers poden ser els mateixos que estan referenciats al Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Àrea o matèria. També es poden concretar o afegir nous sabers que responen al context proper de l’alumnat.”
Quina grandíssima feina. Moltes gràcies per compartir-la!
En faré un bon us.
Hola Joan, gràcies. Espero que et sigui útil.
Quina gran ajuda! Gràcies per la feina i felicitats
Gràcies Ingrid