
Orientació amb materials de British Orienteering 1
Orientació amb materials de British Orienteering 1
Orientació amb materials de British Orienteering 1. La Federació Britànica d’Orientació, anomenada British Orienteering, és l’organisme rector per a l’esport de l’orientació al Regne Unit.
A la seva pàgina web es comparteixen una sèrie de recursos que poden ser molt útils per tal de dur a terme activitats d’orientació a l’escola. Alguns estan una mica amagats i cal anar remenant pels diferents apartats. Es poden trobar en aquests apartats de la seva web.


https://www.britishorienteering.org.uk/images/uploaded/downloads/schools_tri_o_resources.pdf
Counting cones
S’ha triat aquesta activitat anomenada counting cones que forma part del paquet Tri-O orienteering made easy per tal que formi part d’una SdA que gira al voltant de l’esport del l’orientació i en la que l’alumnat acaba participant en una cursa d’orientació en un bosc proper i preparant la seva pròpia cursa d’orientació per als companys/es i per als avis d’una residència i d’un centre de dia proper.

Amb aquesta activitat es pretén que l’alumnat:
- Es familiaritzi amb els símbols de sortida i arribada i amb la forma i color de les fites.
- Sigui capaç de mantenir el mapa correctament orientat en relació als cons repartits per l’espai per tal d’obtenir la puntuació correcta.
- S’acostumi a cooperar amb els seus companys/es de grup ja que cadascú ha d’ocupar-se d’una tasca diferent: orientar el mapa i indicar el recorregut a seguir, aixecar els cons i mostrar les fites amagades i anotar el nombre que hi ha a cada fita en el full de control.
Primer s’han repartit els dotze cons per l’espai i a sota de cada con s’ha col·locat un full de paper plastificat imitant la forma i el color d’una fita amb un nombre escrit seguint el model establert a l’activitat counting cones.


S’ha dividit el grup classe en grups de tres persones que es mantindran estables des d’aquest moment i fins a acabar la SdA i a cada grup se li ha assignat un mapa diferent per començar.
S’ha explicat a l’alumnat que, començant pel símbol de sortida (triangle) i acabant pel símbol d’arribada, (cercle) s’ha de seguir el recorregut traçat al mapa i s’ha d’anotar el nombre que hi ha a sota de cada con que forma part d’aquell recorregut procurant tenir el mapa sempre correctament orientat per no cometre errades. En acabar s’han de sumar els nombres anotats per comprovar si el recorregut s’ha realitzat correctament. El mestre pot fer una demostració amb el mapa de mostra. El mateix procés s’ha de fer amb tots els mapes.

Aquesta activitat també es podria dur a terme d’altres maneres:
- Establir grups més o menys nombrosos
- Que els recorreguts els facin tots els/les membres del grup o només una part i l’altra part faci d’observador/a per avisar als companys/es en cas que cometin alguna errada
- Mantenir els colors dels cons del mapa original o canviar-los per augmentar la dificultat
- Col·locar l’alumnat més o menys a prop del con de sortida per tal que la distància que hagin de recórrer sigui major o menor
- Decidir que la correcció es faci en acabar cada recorregut o bé al final
- Fer que cada grup s’autocorregeixi autònomament el seu recorregut o bé amb la supervisió del mestre/a
- Etc.
Una variable que no està contemplada a l’activitat counting cones és que el propi alumnat crei un més recorreguts i supervisi la seva realització correcta per part dels companys/es.

Documents descarregables per poder dur a terme aquesta activitat






https://app.box.com/s/zl8v6qu9axol4ll4r97qst47o1gewd7x

https://app.box.com/s/dn3uibai3mwyl73jaiyflg6244xjqhwr

https://app.box.com/s/lvzintctqbm93q8gof3o7c36jbef026p
Més propostes relacionades amb l’orientació sota l’etiqueta #orientació.