El joc dels camells saludable
El joc dels camells saludable
El joc dels camells saludable. Pot el pensament computacional, la robòtica i la programació educatives estimular la pràctica d’activitats físiques?
En aquest projecte “El joc dels camells saludable” es vincula el pensament computacional, la robòtica i la programació educatives i l’educació física per elaborar un producte en format de joc que permet reflexionar a l’alumnat que construeix l’artefacte sobre els beneficis que suposa la pràctica d’activitats físiques, i a més serveix per tal d’incentivar i promoure la pràctica d’activitat física en altres persones.
El joc dels camells saludable s’ha elaborat en el marc del Grup de treball de pensament computacional: microbit durant el curs 2022-2023.
Els objectius d’aquest grup de treball van ser:
- Crear projectes amb filosofia maker per implementar a l’aula amb un enfocament competencial.
- Participar en el disseny i execució d’una fira d’intercanvi d’experiències i tallers amb els projectes desenvolupats. Finalment no es va poder dur a terme.
- Participar en la Jornada Programa organitzada per l’Àrea de Cultura Digital i el Citilab.
En el decurs de les reunions inicials d’aquest grup de treball vam establir un subgrup juntament amb l’Andres Garcia @andrestweetter de l’escola La Mercè de Martorell i l’Hugo Cardillo @hugocardillo de l’escola La Parellada de Santa Oliva amb l’objectiu de pensar, dissenyar, programar i construir amb l’alumnat un joc fent servir la placa micro:bit i el programa MakeCode. Ens vam inspirar en les conegudes carreres de camells presents en les fires d’arreu.
El joc que vam pensar consistia a fer avançar d’un punt A a un punt B uns elements mòbils que cada jugador/a havia de moure saltant amb la seva placa micro:bit.
Cadascú de nosaltres partint dels seus coneixements i realitat escolar va fer la seva pròpia adaptació del joc a la situació d’aprenentatge que es volia introduir o a l’ODS al que es volia donar resposta. En el meu cas vaig optar per representar la pràctica d’una activitat física per conscienciar dels beneficis que comporta per a la salut seguir un estil de vida actiu.
Educació física
La idea és utilitzar el joc dels camells saludable en el marc de la participació de l’alumnat en el DEFC (Dia de l’educació física al carrer). També es pot fer servir en una jornada de portes obertes, amb l’alumnat d’altres classes o amb les famílies de l’escola.
Durant aquesta jornada l’alumnat es desplaça a un parc proper a l’escola i realitza un seguit d’activitats per informar a les persones que hi passegen de la importància de la pràctica habitual d’activitat física i dels seus beneficis per a la salut. També convida a aquestes persones a a practicar amb ells algunes de les activitats que han après o han fet al llarg del curs a l’escola. Una de les activitats proposades seria participar en el joc dels camells saludable pensat, dissenyat, programat i construit pel propi l’alumnat.
- L’alumnat informa a la persona participant del funcionament del joc
- La persona participant en el joc tria el pictograma que representa una activitat física d’entre les diferents propostes que li ofereix l’alumnat. L’alumnat el col·loca en el joc
- S’entrega a la persona participant la placa micro:bit
- La persona participant efectua els salts amb la corda necessaris per tal de moure el pictograma que ha triat del punt A al punt B. En el cas de persones que no puguin efectuar salts es pot substituir aquesta activitat per una altra de menor intensitat però que impliqui que s’hagi de sacsejar la placa micro:bit
- En acabar l’alumnat fa entrega a la persona participant d’un fulletó elaborat amb Canva amb la representació dels pictogrames de les diferents activitats físiques proposades
Procés de construcció
Amb unes brides s’han col·locat unes peces de Lego per subjectar el motor i els engranatges a un llistó de fusta que teníem a l’escola. El motor s’ha connectat a la placa micro:bit a través d’una placa d’expansió Micro:shield de Make & Learn.
S’ha fet servir una goma elàstica prima per unir els engranatges.
L’element mòbil que es desplaça primer era un dibuix i posteriorment un pictograma descarregat de la web flaticon.com i enganxat sobre una peça de cartró subjectada a la goma elàstica prima que uneix els engranatges amb pasta adhesiva.
S’ha contextualitzat el projecte pintant el llistó de fusta i col·locant uns cartells vinculant el joc a l’ODS 3 i Salut i benestar i a la promoció de la pràctica d’activitat física.
El llistó de fusta i tot el muntatge descansa sobre una estructura feta amb peces de Lego.
Materials
- Plaques micro:bit
- Plaques d’expansió
- Portapiles o altre font d’alimentació
- Motors
- Politges
- Materials tipus “maker” (pinces, cartó, fustes, etc.) i peces tipus Lego
Programació amb una placa emissora, una placa receptora i un motor
La placa emissora envia via radio una informació a la placa receptora que és la que controla i fa que es mogui el motor i per tant els elements mòbils, en aquest cas, els pictogrames de diferents activitats físiques.
Placa micro:bit emissora
https://makecode.microbit.org/_1ovaYmLM4g2e
S’han fet servir els blocs de ràdio:
- S’ha establert el grup de ràdio, que ha de coincidir amb el mateix grup de ràdio de la placa receptora, en aquest cas 1.
- S’ha establert la potència de transmissió al nivell màxim, 7.
- S’ha programat la placa emissora per tal que en ser sacsejada enviï el número 1 per ràdio.
Placa micro:bit receptora
https://makecode.microbit.org/_34W2m61Lmhpa
S’han fet servir els blocs de ràdio i per a moure els motors els blocs de l’extensió per al robot Ring-bit car d’Elekfreaks (de color verd).
S’ha establert el mateix grup de ràdio que la placa emissora, l’1.
S’ha establert la potència de transmissió al nivell màxim, 7.
S’ha configurat que la roda 1 estarà connectada al pin 1 i la roda 2 al pin 2. En el nostre cas només ferm moure la roda 1.
S’ha programat la placa per tal que cada vegada que rebi el nombre 1 de la placa emissora com a resultat de ser sacsejada el motor connectat al pin 1 de la placa micro:bit giri endavant durant un temps de 0.5 segons.
S’ha programat que en prémer el botó A el motor connectat al pin 1 de la placa micro:bit giri endavant durant un temps de 0.5 segons. Aquesta seria una solució per fer girar el motor en el cas que la connexió via ràdio entre les dues plaques fallés.
S’ha programat que en prémer el botó B el el motor connectat al pin 1 de la placa micro:bit giri endarrere durant un temps de 22.3 segons, que és el temps aproximat que triga el motor en moure l’element mòbil des del final (punt B) fins a l’inici (punt A) i així deixar el joc preparat per tornar a començar.
https://docs.google.com/document/d/1N0i95aTGWvcxBP45D1NlvCRMWi8CsIOgXTGOS33xMVo/edit?usp=sharing
Aquesta activitat s’ha presentat en format de ponència a la XV Jornada de programació i robòtica educatives al Citilab de Cornella el mes de maig de 2023.
Situació d'aprenentatge del grup de treball micro:bit a la #JPRE23. El joc dels camells @andrestweetter @hugocardillo @ Enric Àlvarez Nebot pic.twitter.com/36F3hI52A5
— Nacho (@nacho1773) May 20, 2023
Podem treballar els hàbits saludables amb tecnologia, programació i robòtica?!🤖
✨✨✨
Gràcies per ensenyar-nos la mateixa activitat en tres realitats diferents, i també per la inspiració i les necessitats creades, @andrestweetter, @hugocardillo i Enric @mouelcos!🫶🏼#JPRE23 pic.twitter.com/92ldC2UIoy
— elena (@elenavercher) May 20, 2023
Ara és el torn de @andrestweetter @hugocardillo i @mouelcos, explicant-nos les seves curses amb @microbit_edu #JPRE23 #Scratchedmeetup pic.twitter.com/8E371fpRBu
— Manel Vidal (@MVidalPo) May 20, 2023